Ako vybrať správne motokrosové pneumatiky
Pri výbere správnych pneumatík pre motocykel je najdôležitejším faktorom terén, na ktorom sa bude motocykel jazdiť. Pneumatiky pre motocykle sa zvyčajne predávajú samostatne a každý jazdec si vyberá vlastnú sadu pneumatík podľa svojich preferencií. Terénne pneumatiky sa líšia z hľadiska zloženia materiálu a dezénu. Výrobcovia pneumatík označujú zloženie materiálu farebným pruhom. Dezén behúňa, alebo výstupky, je ďalším rozlišovacím znakom motocyklových pneumatík. Nesmieme zabúdať na správnu veľkosť pneumatík. Pri terénnych motocyklových pneumatikách nezáleží na značke motocykla, ale v podstate na veľkosti motocykla.
Pneumatiky podľa veľkosti
Malé motocykle s objemom 50 cm3 majú zvyčajne predné pneumatiky s rozmerom 12„ a zadné pneumatiky s rozmerom 10“.
Väčšie motocykle s objemom 65 cm3 majú predné pneumatiky s rozmerom 14„ a zadné pneumatiky s rozmerom 12“.
Motocykle s objemom 85 cm3 sú zvyčajne postavené na veľkých kolesách, takže predná pneumatika má rozmer 19„ a zadná pneumatika 16“.
Veľké motokrosové motocykle s objemom 125 cm3 a viac majú predné pneumatiky s rozmerom 21„ a zadné pneumatiky s rozmerom 19“.
Terénne motocykle Enduro potrebujú predné pneumatiky, ktoré sú rovnaké ako motokrosové pneumatiky, t. j. 21„, a zadné pneumatiky, ktoré sú 18“.
Aj najmenší jazdci môžu používať extra
silné duše alebo MOUSSE, pričom
MOUSSE je k dispozícii od 10„ do 21“.
Pruhy na pneumatikách
Zelený pruh označuje mäkkú zmes; iní výrobcovia môžu túto zmes označovať ako „mäkkú“.
Modrý alebo žltý pruh označuje strednú zmes, t. j. materiál je stredný.
Červený pruh označuje tvrdú zmes.
Terénne pneumatiky
Motokrosové pneumatiky sa vyberajú podľa povrchu motokrosovej dráhy. Ak je dráha suchá a tvrdá ako skala, je dobré zvoliť pneumatiky s hustejším dezénom a hrotmi blízko pri sebe, pretože takéto pneumatiky majú lepší kontakt s povrchom dráhy. Naopak, ak je trať piesková, čo nie je v Českej republike veľmi bežné, používajú sa pneumatiky s dezénom typu „paddle“. Ideálny povrch motokrosovej trate nie je veľmi bežný, častejšie sa vyskytuje blato. Pre oba tieto povrchy sú vhodné pneumatiky s veľmi riedkym dezénom, ktoré dobre odstraňujú blato z povrchu pneumatiky.
Pri výbere enduro pneumatík musíme brať do úvahy terén. Mäkký terén – lúky, blato – je vhodnejší pre vysoké, riedke dezény. Tie sú viac samočistiace a veľké medzery medzi blokmi dezénu zabraňujú upchávaniu blatom a zabezpečujú trakciu. Zlatá stredná cesta – lesné cesty, ílovité povrchy – je lepšie použiť vyvážený dezén pneumatiky, ktorý lepšie zvládne prechody medzi rôznymi typmi terénu. Pre tvrdý terén, hlavne skaly a korene, volíme mäkkú zmes, ktorá lepšie priľne na skaly a prekážky, nevýhodou mäkkej zmesi je, že sa rýchlo opotrebováva.
Pneumatiky terénnych motocyklov sú náchylné na defekty a defekt vnútornej duše znamená koniec pretekov alebo zábavy. Klasickú vnútornú dušu je možné nahradiť vnútornou dušou s hrubými stenami, ktorú nie je tak ľahké prepichnúť. Alebo si môžete vybrať drahšiu a náročnejšiu na údržbu alternatívu, a to penu MEFO.
.jpg)